NFOŚiGW i ENERGA-OPERATOR dadzą napęd elektromobilności
ENERGA-OPERATOR zmodernizuje 5 stacji wysokiego napięcia znajdujących się w pobliżu autostrad A1 oraz A2. Pozwoli to m.in. na zwiększenie możliwości przyłączeniowych dla Miejsc Obsługi Podróżnych, w tym dla stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Realizacja inwestycji możliwa jest dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, które wynieść ma blisko 20 mln złotych.
- Transformacja energetyczna w znacznym stopniu spoczywa na barkach Operatorów Systemów Dystrybucyjnych. Utrzymanie stabilnego funkcjonowania sieci elektroenergetycznej, w której następują dynamiczne, często lokalne, zmiany dot. zarówno wprowadzanej energii, jak i jej poboru, wymaga nowego podejścia do procesów zarządzania jej pracą. W ENERGA-OPERATOR jesteśmy obecnie na etapie wdrażania nowego systemu dyspozytorskiego. Dostosowujemy naszą infrastrukturę do standardów sieci inteligentnej. Do 2026 roku mamy w planach montaż liczników zdalnego odczytu u wszystkich naszych klientów – powiedziała Alicja Barbara Klimiuk Prezes Zarządu ENERGA-OPERATOR – Do przeprowadzenia zmian, także w zakresie elektromobilności, potrzebna jest jednak znaczna rozbudowa infrastruktury dystrybucyjnej. Rokrocznie przeznaczamy na inwestycje dot. sieci około 1,4 mld złotych. W tym roku nakłady te będą wyższe i wyniosą ponad 1,7 mld złotych. Programy przeznaczone dla energetyki realizowane przez NFOŚiGW, są dla nas istotną pomocą, która pozwala szybciej zrealizować kluczowe inwestycje – dodała Alicja Barbara Klimiuk.
Jest to pierwszy projekt ENERGA-OPERATOR, który uzyskał dofinansowanie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego. Umowa na dofinasowanie inwestycji, w ramach programu priorytetowego nr 4.6 „Zeroemisyjny system energetyczny Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania samochodów elektrycznych” została zawarta między ENERGA-OPERATOR a NFOŚiGW 1 czerwca 2023 roku. W jej podpisaniu uczestniczyli Ireneusz Zyska, Wiceminister Klimatu i Środowiska, Pełnomocnik Rządu ds. Odnawialnych Źródeł Energii, Sławomir Mazurek Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW oraz Przedstawiciele Energa-Operator – Alicja Barbara Klimiuk, Prezes Zarządu i Marek Kasicki Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych.
Celem tego programu, przeznaczonego dla Operatorów Systemów Dystrybucyjnych jest zwiększenie przepustowości sieci elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Co w konsekwencji przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2 i ograniczenia emisji pyłów oraz tlenków azotu.
Suma środków kwalifikowanych wynosi blisko 33 miliony złotych, z czego 60% stanowić będzie dofinasowanie przyznane prze NFOŚiGW.
Inwestycje obejmują przebudowę 5 głównych punktów zasilania (GPZ): GPZ Lisewo (woj. kujawsko-pomorskie, powiat chełmiński, gmina Lisewo), GPZ Toruń Bielawy (woj. kujawsko-pomorskie, miasto Toruń), GPZ Kraski (woj. łódzkie, powiat łęczycki, gmina Świnice Warckie), GPZ Słupca (woj. wielkopolskie, powiat słupecki, gmina Słupca) oraz GPZ Krągola (woj. wielkopolskie, powiat koniński, gmina Stare Miasto)
Najważniejszym elementem prowadzonych działań będzie wymiana pracujących w stacjach transformatorów WN/SN, na urządzenia o większej mocy, co pozwoli na zwiększenie potencjału przyłączeniowego. Dzięki inwestycjom możliwy będzie montaż i przyłączenie do sieci elektroenergetycznej szybkich punktów ładowania prądu stałego, o dużej mocy, przeznaczonych dla samochodów elektrycznych w 16 MOP-ach. Powstanie takich punktów, na trasie głównych szlaków komunikacyjnych – dróg ekspresowych i autostrad, jest kluczowe dla dalszego rozwoju elektromobilności w Polsce.
Przebudowa GPZ-ów wraz ze zwiększeniem potencjału przyłączeniowego, będzie wsparciem dla Polski w wypełnieniu wymogów Rozporządzenia AFIR (Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych będącego częścią pakietu Fit for 55). Zakłada ono budowę do 2025 roku, ogólnodostępnych punktów ładowania wzdłuż sieci dróg TEN-T (Transeuropejska sieć transportowa), w odległości min. co 60 km.
Zgodnie z Rozporządzeniem każda taka strefa ładowania powinna, do 2025 roku, zapewniać moc wyjściową min. 300 kW (pojazdy lekkie) i 1,4 MW (pojazdy ciężkie) oraz zawierać co najmniej jedną stację ładowania o indywidualnej mocy wyjściowej na poziomie min. 150 kW (pojazdy lekkie), a także 350 kW (pojazdy ciężkie).
Wsparcie NFOŚiGW pozwala ENERGA-OPERATOR odpowiednio wcześniej przygotować sieć na konieczność przyłączania szybkich stacji ładowania o dużej mocy na trasie autostrad A1 oraz A2.
Inwestycje, wraz z możliwym dalszym przyłączeniem punktów ładowania, przyniosą także wymierne korzyści dla środowiska. Wedle szacunków pozwolą na zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery o 773,8 Mg/rok, ograniczenie emisji tlenków azotu o 0,62 Mg/rok i ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,03 Mg/rok.