Ponad 700 tysięcy nowych liczników. Energa-Operator wchodzi w końcowy etap zdalnego opomiarowania klientów
Ponad 700 tysięcy nowych liczników zdalnego odczytu trafi do klientów Energa-Operator. Spółka podpisała umowy na dostawę urządzeń z firmami Apator S.A. i Sagemcom Poland. Dostawy pozwolą do końca 2026 r. wyposażyć wszystkich odbiorców Energa-Operator w liczniki zdalnego odczytu. Obecnie ma już je ponad 90 proc. klientów.
Dzięki zawartej wczoraj umowie do sieci Energa-Operator trafi blisko 300 tys. liczników jednofazowych i ponad 410 tys. liczników trójfazowych w technologii PLC (PRIME 1.4), a także modemy LTE do komunikacji zastępczej. W postępowaniu przetargowym najlepsze oferty złożyły: Apator S.A. z Torunia, który dostarczy 60 procent wolumenu, oraz Sagemcom Poland z Warszawy odpowiedzialny za pozostałe 40 proc. Pierwsze dostawy – po zakończeniu testów transzy weryfikacyjnej – rozpoczną się w styczniu 2026 r.
Nowe kontrakty wprowadzają także dodatkowe wymagania technologiczne. Po raz pierwszy punktowana była możliwość komunikacji z licznikiem poprzez bluetooth, zamiast tradycyjnego optozłącza. To innowacyjne technologiczne rozwiązanie w Polsce, ale i w skali europejskiej ułatwi m.in. wgrywanie taryf, odczyt profilu obciążenia czy sterowanie stycznikiem, zwiększając elastyczność i bezpieczeństwo obsługi bez fizycznej dostępności do licznika.
To kolejny krok na drodze do realizacji celu: 100 procent liczników zdalnego odczytu do końca 2026 r. Już dziś ponad 90 proc. odbiorców Energa-Operator korzysta z LZO, co plasuje od wielu lat spółkę na pozycji lidera w Polsce.
-Liczniki zdalnego odczytu to fundament rozwoju nowoczesnej energetyki. Dzięki nim nasi klienci mogą samodzielnie weryfikować swoje zużycie energii i w pełni korzystać z funkcjonalności, jakie daje cyfryzacja sieci. Dla nas to nie tylko kwestia wygody odbiorców, ale także klucz do mądrego zarządzania systemem. Tak duża liczba liczników już dziś zapewnia nam wyjątkową obserwowalność – widzimy, że każdy ruch na rynku energii, każda decyzja inwestycyjna czy zmiana zachowań odbiorców odbija się w naszej sieci jak w lustrze. To pozwala nam szybciej reagować i podejmować decyzje, które realnie wspierają stabilny rozwój sieci i odpowiadają na potrzeby klientów – podkreśla dr Karolina Lipińska, wiceprezeska Energa-Operator.
Inteligentne liczniki zdalnego odczytu zapewniają klientom szereg udogodnień: automatyczny odczyt bez konieczności wizyt inkasenta, rozliczenia oparte na faktycznym zużyciu energii, dostęp do danych oraz możliwość zdalnej zmiany taryfy czy sprzedawcy energii.
Podpisane kontrakty to także kontynuacja wieloletniej współpracy z oboma dostawcami.
– Cieszymy się, że przez kolejne lata będziemy kontynuować współpracę z Apator i Sagemcom. Licznik to nie jest zamknięty produkt – wspólnie go rozwijamy, czego dowodem jest największe w Europie wdrożenie standardu PRIME 1.4. Dziś na naszej sieci działa już ponad 3 mln liczników tych producentów. Razem przeszliśmy przez trudny okres pandemii, utrzymując ciągłość dostaw mimo przerw w łańcuchach komponentów. Dywersyfikacja dostawców okazała się kluczowa w celu zapewnienia ciągłości dostaw energii naszym klientom – mówi Ireneusz Kozakiewicz, Dyrektor Pionu Usług Dystrybucyjnych Energa-Operator.
Podpisane kontrakty to kolejny etap realizacji celów określonych dla Operatorów Systemów Dystrybucyjnych w art. 11t ustawy Prawo Energetyczne, które na koniec 2025 r. powinny mieć zainstalowane 35 proc. liczników zdalnego odczytu na swoich obszarach.
W Energa-Operator już dziś ponad 90 proc. liczników zainstalowanych w sieci to urządzenia ze zdalnym odczytem. Do końca 2025 r. wskaźnik ten osiągnie 93 proc. a w 2026 r. – 100 proc.