Energa-Operator cyfryzuje procesy: umowa dziś, prąd jeszcze tego samego dnia
Od wczoraj Energa-Operator nie demontuje liczników w momencie zakończenia umowy ze sprzedawcą energii. Urządzenie pozostaje w sieci i może być ponownie użyte, aktywowane zdalnie w przypadku zawarcia nowej umowy. To pionierskie w skali kraju rozwiązanie możliwe jest dzięki temu, że aż 93 procent klientów Energa-Operator ma już zainstalowane liczniki zdalnego odczytu.
Pełne zautomatyzowanie procesu wykonywania zlecenia pozwala, rozpocząć dostawy energii do klienta nawet w dniu zawarcia przez niego umowy z wybranym sprzedawcą. Szybsze jest również zakończenie dostarczania prądu, kiedy tylko umowa przestanie obowiązywać.
- Digitalizacja pozwala nam na tworzenie przełomowych rozwiązań. Procesy, które wymagały zaangażowania pracowników, także w terenie, teraz stają się w pełni zdalne i automatyczne. To wymierne korzyści dla naszych klientów, którzy mogą sprawniej zakończyć i rozpocząć korzystanie z energii, dla wybudowanego już punktu przyłączenia, a także np. szybciej dostosować grupę taryfową do swoich aktualnych potrzeb lub monitorować zużycie - mówi Grzegorz Sopala, z Departamentu Pomiarów w Energa-Operator, jeden z autorów wdrożenia.
Nowe rozwiązanie dostępne jest dla tych odbiorców, którzy posiadają już licznik zdalnego odczytu. Po otrzymaniu sygnału poprzez skomunikowanie ze sobą systemy bilingowe sprzedawców i Energa-Operator, umowa będzie kończona poprzez zdalne i automatyczne rozłączenie stycznika. Analogicznie uruchomienie nowej umowy nastąpi poprzez załączenie stycznika w liczniku i rozpoczęcie dostaw energii.
- Zlecenia od sprzedawców będziemy realizować teraz automatycznie przez siedem dni w tygodniu. Zakończenie umowy przypadać będzie na koniec doby, a rozpoczęcie na początek doby. Dokładnie zgodnie z terminami w umowie i wskazaną przez sprzedawcę datą realizacji usługi – wyjaśnia Grzegorz Sopala.
W 2026 roku Energa-Operator planuje wprowadzić podobne udogodnienie dla nowych obiektów, montując licznik już wraz z wykonaniem przyłącza. Tak, aby czekał on tylko na podpis klienta lub zdalne zawarcie przez niego odpowiedniej umowy.
Obecnie z liczników zdalnego odczytu korzysta już 3,2 miliona odbiorców przyłączonych do sieci spółki, czyli blisko 93 proc. Do końca 2026 roku spółka planuje objąć wszystkich swoich klientów zdalnym pomiarem.