Jak zgłosić awarię i brak energii elektrycznej w Twoim mieszkaniu lub domu?

Jak zgłosić awarię i brak energii elektrycznej w Twoim mieszkaniu lub domu? Gdzie sprawdzić obszar awarii i czas jej usunięcia? Co robić w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia związanego z infrastrukturą energetyczną?

Brak prądu – co dalej?

Zanim wezwiesz Pogotowie Energetyczne sprawdź przyczynę braku prądu:

w dobrym 2 2

Dokładne sprawdzenie przyczyny awarii jest niezwykle ważne. Wezwanie Pogotowia Energetycznego w przypadku awarii wewnętrznej instalacji w budynku np. awarii na klatce schodowej lub w mieszkaniu powoduje, że możesz ponieść koszty przyjazdu brygady. Dzieje się tak dlatego, że wewnętrzna instalacja elektryczna nie jest własnością Energa-Operator.

Jak sprawdzić czy Energa-Operator wie o awarii?

Zgłoszone i zarejestrowane przez Energa-Operator awarie znajdziesz na interaktywnej mapie wyłączeń, do której można przejść ze strony głównej www.energa-operator.pl klikając w ikonę „Awarie i wyłączenia”, a następnie „Wyłączenia bieżące”. Internetowa strona Energa-Operator jest przyjazna urządzeniom mobilnym - możesz więc sprawdzić występowanie awarii w twojej okolicy za pomocą telefonu lub tabletu.

Mapa wyłączeń pokazuje w czasie rzeczywistym awarie, awarie masowe oraz wyłączenia związane z zaplanowanymi pracami konserwacyjnymi.

w dobrym 2 4

Jeśli w swojej okolicy widzisz symbol awarii kliknij go, żeby zobaczyć szczegóły. Dowiesz się, w jakiej lokalizacji jest awaria i jaki jest planowany czas jej usunięcia. Kliknięcie przycisku "Więcej" przeniesie cię do wykazu wszystkich wyłączeń na terenie danego oddziału Energa-Operator – zarówno awaryjnych, jak i planowych.

Jeśli nie masz dostępu do internetu możesz, zadzwonić na nr 991, gdzie po dokonaniu odpowiedniego wyboru będziesz mógł komunikat o znanych nam awariach i przybliżonym czasie ich usunięcia.

Dla części klientów jest to wystarczające, ponieważ wiedzą już, że służby energetyczne są powiadomione o awarii.

Jak zgłosić awarię?

Jeśli na mapie wyłączeń nie ma twojej okolicy lub jeśli nie wymieniono jej w automatycznym komunikacie na infolinii, to Energa-Operator oferuje kilka sposobów zgłoszenia awarii.

w dobrym 2 3

Najprostszy i najwygodniejszy sposób, to zgłoszenie awarii przez formularz na stronie internetowej. Wchodząc na stronę internetową energa-operator.pl z innego urządzenia możesz do niego również się dostać po kliknięciu w ikonę "Formularz zgłoszeniowy", a następnie "Zgłaszanie awarii".

Możesz też skorzystać z innej, szybkiej i wygodnej opcji i wysłać wiadomość sms o treści "AWARIA" na numer 3991 i postępować zgodnie z instrukcjami.

Jedną z opcji jest również telefon na Pogotowie Energetyczne (991) albo infolinię (58 767 43 50 lub 801 404 404). Pamiętaj, że podczas awarii masowych czas oczekiwania może się wydłużyć ze względu na bardzo dużą ilość obsługiwanych w tym czasie połączeń.

Kiedy należy skontaktować się z numerem 991?

  • wiesz o sytuacji zagrażającej życiu lub zdrowiu związanej z infrastrukturą energetyczną,
  • zauważysz uszkodzenia linii energetycznych, uszkodzenia zamknięć lub wejść do obiektów energetycznych (np. zerwane kłódki, uszkodzone zawiasy, otwarte drzwi do stacji transformatorowej),
  • zauważysz, że licznik działa nieprawidłowo,
  • wymieniałeś bezpiecznik przedlicznikowy i zerwałeś plombę.

Sieć monitorujemy 24 godziny na dobę

Sterowanie i zarządzanie ruchem sieci odbywa się w nowocześnie wyposażonych dyspozycjach mocy. Dzięki systemowi SCADA oraz innym innowacyjnym rozwiązaniom, dyspozytor na swoim monitorze widzi każdą nieprawidłowość w działaniu sieci średnich i wysokich napięć. Oznacza to, że w przypadku większych awarii (np. gdy prądu nie ma całe osiedle), brygada Pogotowia Energetycznego jest już kierowana w to miejsce, nawet jeśli awarii nie zgłosił żaden odbiorca. Inaczej jest w przypadku awarii na liniach niskiego napięcia, dostarczających prąd bezpośrednio do naszych domów, gdzie poziom automatyzacji nie jest aż tak zaawansowany.

Awarie masowe – jak działamy?

Mając na uwadze drogę, jaką przepływa energia elektryczna od wytwórcy do odbiorcy końcowego, w pierwszej kolejności usuwane są awarie na wysokim (WN) i średnim napięciu (SN), a następnie na niskim (nN).

Jest to spowodowane tym, że bez sprawnie działających linii WN i SN nie można przywrócić napięcia na liniach nN. Mimo iż do usuwania awarii mobilizowane są wszystkie brygady Pogotowia Energetycznego i ekipy firm zewnętrznych, skala awarii podczas katastrofalnych zjawisk pogodowych (połamane słupy, pozrywane przewody, nieprzejezdny teren) i jej zasięg (z ciężkimi warunkami atmosferycznymi boryka się jednocześnie kilka regionów), często nie udaje się przywrócić zasilania w ciągu jednego dnia. Warto w takich przypadkach rozważyć posiadanie agregatu prądotwórczego, zwłaszcza że ekstremalne zjawiska pogodowe i w Polsce występują coraz częściej.

UWAGA! W przypadku zagrożenia życia należy bezwzględnie korzystać z numeru 991!

Szybka ścieżka zgłoszeń o zagrożeniu życia

Energa-Operator posiada system przyjmowania zgłoszeń o szczególnie niebezpiecznych zdarzeniach, takich jak zerwane linie, pożar, wybuch na urządzeniach energetycznych, czy też otwarta stacja transformatorowa. W przypadku sklasyfikowania zdarzenia, jako zagrożenia życia, zgłoszenie trafia natychmiast do dyspozytora, który kieruje w to miejsce zespół Pogotowia Energetycznego. Jeśli w wyniku weryfikacji okaże się, że zgłoszenie nie pociąga za sobą zagrożenia życia odbiorców, dzwoniący zostaje przekierowany do zwykłego trybu przyjmowania zawiadomień.

Podczas trwania awarii masowych liczba zgłoszeń wzrasta lawino. Do Telefonicznego Centrum Zgłoszeniowego próbuje się dodzwonić nawet kilkanaście tysięcy osób w tym samym czasie. Mimo iż spółka dysponuje łącznie 600 liniami telefonicznymi, w skrajnych przypadkach może to spowodować niemożność uzyskania połączenia z numerem alarmowym. Jeśli zgłoszenie dotyczy zagrożenia życia lub mienia, prosimy o kontakt z numerem 112. Dyżurująca osoba bezpośrednio połączy się z dyspozytorami Energa-Operator.

Kim jest Energa-Operator?

Energa-Operator pełni rolę Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD). OSD można porównać do firmy kurierskiej, która nie wytwarza ani nie sprzedaje produktów, a jedynie je dostarcza. Podobnie OSD - za pomocą setek tysięcy kilometrów linii, stacji elektroenergetycznych i układów pomiarowo-rozliczeniowych - doprowadza energię elektryczną do odbiorców końcowych nie będąc ani jej wytwórcą, ani sprzedawcą.

Połączenia telefoniczne płatne zgodnie z cennikiem operatora telekomunikacyjnego

© 2022 by ENERGA-OPERATOR SA

powered by netPR.pl