W czasie kiedy ceny energii na całym świecie idą w górę, wszyscy poszukują jak najlepszych sposobów na oszczędzanie. Jeżeli mieszkasz w Polsce i jesteś klientem Energa-Operator, z dużym prawdopodobieństwem możesz w tej kwestii liczyć na aplikację „Mój licznik”, która umożliwia szczegółowe monitorowanie zużycia prądu.
W sieci Energa-Operator jest już zamontowanych blisko 1,9 miliona liczników zdalnego odczytu. Ich liczba stale rośnie. W najbliższych latach tego typu pomiarem objęci zostaną wszyscy odbiorcy, którym prąd dostarcza Energa-Operator. Inteligentne liczniki, pozwalające na uzyskiwanie bieżących danych pomiarowych są nieocenioną pomocą dla energetyków, m.in. w bilansowaniu systemu elektroenergetycznego opartego w coraz większym stopniu o odnawialne źródła energii. Mogą też być znaczącym wsparciem dla klientów poszukujących sposobów na oszczędności. Energa-Operator udostępnia dane pomiarowe, odbiorcom posiadającym tego typu urządzenia, za pomocą aplikacji „Mój licznik”. Jeżeli jesteś jednym z tych, u których zamontowano już licznik zdalny, na pewno warto z niej skorzystać.
Dane o zużyciu na każdą godzinę
Zastanawiasz się ile energii elektrycznej zużyłeś wczoraj o godzinie 16, podczas gotowania obiadu? Nie ma nic prostszego niż zalogowanie się do „Mojego licznika” i sprawdzenie. Przygotowana przez Energa-Operator aplikacja pozwala odbiorcy obserwować zużycie energii z dokładnością co do godziny, w przedziałach dziennym, tygodniowym, miesięcznym i rocznym, z podziałem na strefę 1 i 2 (dzienną i nocną). Po wybraniu odpowiedniego przedziału czasowego, np. roku, w łatwy sposób pozwala dowiedzieć się, w którym dniu zużycie było największe, a w którym najmniejsze. Udostępnia również informacje o całkowitym zużyciu energii dla wskazanego okresu, a także średnie zużycie w wybranym przedziale czasowym. Odbiorca może również zobaczyć, jak jego zużycie wygląda na tle podobnego gospodarstwa domowego. Dostępne w aplikacji dane, można pobrać do pliku arkusza kalkulacyjnego, aby poddać je jeszcze dokładniejszej analizie.
Miesięczny wykres zużycia energii elektrycznej
Coś też dla prosumenta
Podobne funkcjonalności Mojego Licznika dostępne są również dla prosumentów np. z przydomowych mikroinstalacji, którzy mogą sprawdzić ile energii wprowadzili do sieci, w wybranych okresach.
Taryfa dobrana na wymiar
Finanse to jeden z tych obszarów, w których decyzje lepiej sprawdzić za pomocą symulacji. „Mój licznik”, po wpisaniu cen za kWh wybranego przez nas sprzedawcy energii elektrycznej, pozwala przeprowadzić analizę jej kosztów, dla określonego przedziału czasowego, we wskazanej taryfie. Dzięki temu nie musimy zastanawiać się, która taryfa, przy naszym sposobie korzystania z prądu, pozwoliłaby nam zaoszczędzić, a która wręcz przeciwnie. Korzystając z aplikacji warto jednak przemyśleć, jak moglibyśmy zmienić nasze nawyki, tak aby płacić mniej. Energia elektryczna może być tańsza w określonych godzinach nie bez powodu – poza godzinami szczytu łatwiej jest operatorowi Krajowego Systemu Elektroenergetycznego uzyskać odpowiednią rezerwę mocy i zapewnić stabilną pracę sieci. Zmiana sposobu korzystania z prądu, połączona z wyborem właściwej taryfy, może być zatem korzystna nie tylko dla naszego portfela, ale i bezpieczeństwa energetycznego Polski.
Symulacja miesięcznych kosztów energii dla taryfy G11 (jednostrefowa)
Symulacja mięsięcznych kosztów energii dla taryfy G12 (dwustrefowa)
Dopełnij formalności i pilnuj limitów
Zgodnie z ustawą o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej, cena energii elektrycznej dla gospodarstw domowych, w celu ochrony konsumentów, będzie w przyszłym roku zamrożona do określonego limitu zużycia. Standardowo limit wyniesie 2000 kWh na gospodarstwo domowe w skali roku. Dla szczególnych grup odbiorców przewidziano jednak większe limity – np. dla dużych rodzin posiadających Kartę Dużej Rodziny wyniesie on 3000 kWh. Dobrze więc zorientować się, w jakiej grupie jesteśmy i dopełnić niezbędnych formalności, jeżeli jest to konieczne. Przyjęte progi odzwierciedlają w przybliżeniu średni pobór energii, w okresie rocznym, dla danej kategorii odbiorców. Pilnowanie poziomu zużycia prądu z pewnością ułatwi aplikacja „Mój Licznik” wyposażona również w funkcję alarmu, który można ustawić dla wybranej ilości pobranej energii dla każdego z dostępnych przedziałów czasowych. Warto pamiętać, że wyższą cenę za prąd zapłacimy dopiero za każdą kWh ponad przyjęty w ustawie limit. Przy założeniu rozsądnego korzystania z energii elektrycznej nasz zsumowany rachunek za rok 2023 nie powinien więc, w przypadku gospodarstw domowych, znacząco odbiegać od tego z roku poprzedniego.
Dzienny wykres zużycia energii elektrycznej z alarmem zużycia ustawionym na 2.400kWh
Blisko 100 tysięcy użytkowników
Z „Mojego Licznika” korzysta już blisko 100 tysięcy użytkowników. Logują się oni do aplikacji łącznie, średnio ponad 700 tysięcy razy w miesiącu. W ciągu ostatniego roku znacząco wzrosło zainteresowanie aplikacją – liczba kont zwiększyła się o ponad 40 tysięcy. Jeżeli posiadasz zdalny licznik, to także możesz z niej korzystać. Aplikacja dostępna jest pod adresem:
https://energa-operator.pl/infrastruktura/liczniki-zdalnego-odczytu/ami
Działa zarówno na komputerach, jak i smartfonach. Jej funkcjonalności można przetestować także za pomocą konta demonstracyjnego. |
dla połączeń spoza terenu EOP
Połączenia telefoniczne płatne zgodnie z cennikiem operatora telekomunikacyjnego
© 2024 by Energa-Operator S.A.
powered by netPR.pl