Flaga UE

Klienci indywidualni

Jeżeli odbiorca końcowy chce zainstalować w swojej instalacji odbiorczej stację ładowania dla swoich potrzeb (nie ogólnodostępną) może to zrobić na kilka sposobów.

  1. Odbiorca mieszka w domku jednorodzinnym i chce zainstalować w swoim budynku zasilaną z instalacji obiektu (np. garaż, wiata).

budynek jednorodzinnyW takim przypadku (w zależności od mocy i typu stacji ładowania oraz pory dnia w której zazwyczaj będzie ładował się pojazd) należy sprawdzić i dostosować swoją instalację w budynku do zwiększonego poboru mocy. Racjonalny dobór urządzenia i pora dnia w której będzie ładowany samochód zazwyczaj  nie wymaga zwiększania mocy w budynku. Jeżeli natomiast zajdzie taka potrzeba należy złożyć wniosek o zwiększenie mocy obiektu jaki jest przyłączony do sieci.

Uwaga:

W domkach jednorodzinnych i obiektach „samodzielnych” nie dokonuje się tzw. rozdział instalacji dla potrzeb ładowania pojazdu elektrycznego z niezależnego układu pomiarowego.

Jeżeli odbiorca potrzebuje rejestrować ilość e.e. jaką konsumuje pojazd należy zakupić stację ładowania, której oprogramowanie dokonuje takiego odczytu. Takie rozwiązanie to standard w każdej stacji ładowania.  Jeżeli samochód elektryczny ładowany jest ze zwykłego gniazda 1-faz lub 3- fazowego i również zachodzi konieczność rejestrować ilość zużytej e.e. wówczas należy zainstalować w swojej instalacji wewnętrznej podlicznik e.e.

  1. Odbiorca mieszka w budynku wielolokalowym i posiada dedykowane indywidualne miejsce postojowe w hali garażowej lub na zewnątrz budynku.

budynek wielolokalowy*dot. Gmin o liczbie mieszkańców wyższej niż 100 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 60 000 pojazdów samochodowych i na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 400 pojazdów samochodowych.

Budynki które są wybudowane w gminach o których mowa w art. 60 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych i posiadają prawomocną decyzję o PnB po 11 stycznia 2018 roku muszą być przystosowane do wykonania zasilania miejsc postojowych o mocy min. 3,7 kW. W takim wypadku w zależności od wykonanej instalacji w budynku, należy dokonać koniecznych zmian w instalacji budynku przy współpracy z Zarządcą nieruchomości by zasilić swoje miejsce postojowe.

Przepis został zmieniony w 2021 roku i dotyczy dodatkowo również budynków które są budowane w każdej gminie jednak wówczas obowiązek dotyczy budynków mieszkalnych, z którymi związanych jest więcej niż 10 miejsc postojowych wewnątrz lub na zewnątrz budynku. Taki budynek musi być przystosowany do zasilenia min. jednego na pięć miejsc postojowych.

Preferowane rozwiązanie to zasilenie swojego miejsca postojowego z układu pomiarowego mieszkania (możliwe np. w przypadku gdy układ pomiarowy jest zainstalowany w pomieszczeniu technicznym w hali garażowej i miejsce postojowe jest zlokalizowane w hali garażowej) lub dokonać tzw. rozdziału instalacji który umożliwi zasilenie miejsca postojowego z odrębnego układu pomiarowego.

Zarządca nieruchomości nie może odmówić wykonania instalacji w budynku, który jest do tego dostosowany, natomiast w zależności od regulaminu wspólnoty może być potrzeba uzyskania zgoda wspólnoty. Trzeba pamiętać również, ze koszty takiej instalacji ponosi zainteresowany.

  1. Odbiorca mieszka w budynku wielolokalowym i posiada dedykowane indywidualne miejsce postojowe w hali garażowej lub na zewnątrz budynku.

pozostale budynki wielolokaloweOdbiorca mieszka w budynku wielolokalowym i posiada dedykowane indywidualne miejsce postojowe w hali garażowej lub na zewnątrz budynku jednak budynek nie jest przystosowany do zasilenia miejsc postojowych w energię elektryczną.

Uwaga:

Budynki wielolokalowe poddawane przebudowie lub remontowi, w ramach których koszt wykonywanych prac związanych z przegrodami zewnętrznymi lub systemami technicznymi budynku wynosi więcej niż 25% wartości budynku, nie wliczając wartości gruntu, na którym usytuowane są budynek i parking, oraz gdy koszty instalacji punktów ładowania i infrastruktury kanałowej nie przekraczają 7% całkowitego kosztu przebudowy albo remontu, jeżeli stanowiska postojowe:

  • znajdują się wewnątrz budynku, a przebudowa albo remont obejmuje parking lub infrastrukturę elektryczną budynku, lub
  • przylegają do budynku, a przebudowa albo remont obejmuje parking lub infrastrukturę elektryczną parkingu.

muszą również zapewnić możliwość zasilenia każdego miejsca postojowego na 5 miejsc.

W takich przypadkach procedurę wykonania punktu ładowania dla pojazdu elektrycznego określa art. 12b.1. ustawy z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Procedura

  1. Właściciel lokalu i dedykowanego miejsca postojowego składa wniosek do Zarządcy Nieruchomości o zasilenia swojego miejsca postojowego.
  2. W przypadku wspólnoty mieszkaniowej wydanie zgody na instalację i eksploatację punktu ładowania o mocy mniejszej niż 11 kW stanowi czynność zwykłego zarządu.
  3. W terminie 30 dni Zarząd zleca sporządzenie ekspertyzy dopuszczalności instalacji punktów ładowania, zwanej dalej „ekspertyzą”, i niezwłocznie po jej otrzymaniu udostępnia ją wnioskodawcy.
  4. Zarząd rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia otrzymania ekspertyzy albo, w przypadku gdy sporządzenie ekspertyzy nie jest wymagane, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
  5. Sporządzenie ekspertyzy nie jest wymagane w przypadku budynków, w których została zaprojektowana i wykonana instalacja elektryczna przeznaczona do zasilania punktów ładowania. W takim przypadku przy instalacji punktu ładowania uwzględnia się przyjęte rozwiązania dotyczące instalacji elektrycznej, w szczególności jej parametry techniczne oraz zastosowane środki zabezpieczeń.
  6. W przypadku braku obowiązku sporządzenia ekspertyzy oraz gdy wszelkie koszty związane z instalacją punktu ładowania, w tym koszt jego zakupu i montażu, zostaną pokryte przez wnioskodawcę, może on przystąpić do instalacji i eksploatacji tego punktu po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w punkcie 4.
  7. W przypadku gdy z ekspertyzy wynika, że instalacja punktu ładowania, jest możliwa jedynie po zmianie umowy o przyłączenie budynku do sieci elektroenergetycznej lub wykonaniu nowej lub przebudowie istniejącej instalacji elektrycznej, zgody na instalację i eksploatację punktu ładowania można udzielić wyłącznie, jeżeli wnioskodawca zobowiąże się pokryć wszelkie koszty tych czynności.
  8. W przypadku budynku wpisanego do rejestru zabytków lub gminnej ewidencji zabytków, instalacja punktu ładowania wymaga uzyskania zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków właściwego dla lokalizacji tego zabytku, udzielonej w drodze decyzji.

Wszystkie koszty związane z procedurą ponosi Wnioskodawca.

Połączenia telefoniczne płatne zgodnie z cennikiem operatora telekomunikacyjnego

© 2024 by ENERGA-OPERATOR SA

powered by netPR.pl