Informacja dla konsumenta zamierzającego zawrzeć na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, umowę o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej z Energa-Operator S.A.
Działając na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. - o prawach konsumenta, Energa-Operator S.A. przekazuje następujące informacje dotyczące umowy o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej zawieranej pomiędzy Energa-Operator S.A. i konsumentem, której wzór jest zamieszczony na stronie internetowej: www.energa-operator.pl
- Umowa dotyczy świadczenia przez Energa-Operator S.A. usług dystrybucji energii elektrycznej, niezbędnych do realizacji przez sprzedawcę umowy sprzedaży tej energii, w tym w szczególności:
a) transportu energii elektrycznej siecią dystrybucyjną Energa-Operator S.A. w celu dostarczania energii elektrycznej do lokalu lub obiektu,
b) utrzymania ciągłości dostarczania energii elektrycznej oraz niezawodności jej dostarczania,
c) dotrzymania parametrów jakościowych energii elektrycznej.
- Energa-Operator S.A. będzie porozumiewał się z konsumentem listownie, telefonicznie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności pocztą elektroniczną lub bezpośrednio.
- Dane spółki to: Energa-Operator Spółka Akcyjna, 80-557 Gdańsk, ul. Marynarki Polskiej 130, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000033455 prowadzonego przez Sąd Rejonowy Gdańsk – Północ, VII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, posiadająca numer identyfikacji podatkowej NIP: 583-000-11-90, posiadająca kapitał zakładowy w wysokości, wpłacony w całości: 1 356 110 400,00 zł.
- Dane kontaktowe, pod którymi można szybko i efektywnie kontaktować się z Energa-Operator S.A.:
- formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie internetowej www.energa-operator.pl
- adres poczty elektronicznej: centrala@energa-operator.pl
- nr tel. 801-404-404 lub +48 58 767 43 50 czynny w dni robocze w godz. 08:00 - 18:00
- adres do przesyłania korespondencji: Energa-Operator S.A. ul. Marynarki Polskiej 130, 80-557 Gdańsk
Na podane powyżej dane kontaktowe możliwe jest również składanie reklamacji.
Konsument może całodobowo zgłosić awarię urządzeń, instalacji lub sieci elektroenergetycznych Energa-Operator S.A. lub uzyskać informację o planowanym czasie usunięcia awarii, kontaktując się telefonicznie pod bezpłatnym numerem tel. 991.
Dodatkowo dane kontaktowe znajdują się również na stronie internetowej Energa-Operator S.A. www.energa-operator.pl
- Rozliczenia za usługę dystrybucji energii elektrycznej odbywać się będą wg zasad i stawek opłat zawartych w Taryfie dla usług dystrybucji energii elektrycznej Energa-Operator S.A., w ustalonym w umowie o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej okresie rozliczeniowym w oparciu o fakturę VAT, wystawioną na podstawie danych z układu pomiarowo-rozliczeniowego dla miejsca dostarczania. Taryfa dla usług dystrybucji energii elektrycznej Energa-Operator S.A. jest publikowana w Biuletynie URE, a także dostępna w punktach obsługi klienta Energa-Operator S.A. oraz na stronie internetowej energa-operator.pl.
Opłatę za świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej w odniesieniu do danego poziomu napięć znamionowych w okresie rozliczeniowym, oblicza się według wzoru:
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
OuD
|
opłatę, wyrażoną w zł, za świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej obliczoną dla danego Konsumenta
|
SSVn
|
składnik stały stawki sieciowej za okres rozliczeniowy, wyrażony […] w zł/miesiąc, w odniesieniu do odbiorców energii elektrycznej z grup taryfowych G,
|
Pi
|
moc umowną określoną dla danego Konsumenta, […] w miesiącach dla odbiorców energii elektrycznej z grup taryfowych G,
|
SZVnm
|
składnik zmienny stawki sieciowej dla danej rozliczeniowej strefy czasowej „m”, wyrażony w […] w zł/kWh,
|
Eoim
|
ilość energii elektrycznej pobranej z sieci przez danego Konsumenta, w rozliczeniowej strefie czasowej „m”, wyrażoną w […] w kWh w okresie rozliczeniowym ustalonym w taryfie,
|
SoSJ
|
stawkę jakościową, wyrażoną w […] zł/kWh,
|
Eok lub OS
|
ilość energii elektrycznej zużytą przez Konsumenta lub odbiorcę specjalnego korzystającego z krajowego systemu elektroenergetycznego, wyrażoną w […] kWh,
|
Oa
|
opłatę abonamentową, wyrażoną w zł, uwzględniającą długość okresu rozliczeniowego oraz stawkę abonamentową.
|
R
|
liczbę rozliczeniowych stref czasowych.
|
Stawkę jakościową SoSJ, o której mowa powyżej, oblicza się według wzoru:
a) stawka jakościowa określona w obowiązującej Taryfie OSP [zł/MWh] stosowana wobec odbiorców końcowych w krajowym systemie elektroenergetycznym innych niż odbiorcy specjalni:
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
kok Taryfa OSP |
współczynnik udziału w pokrywaniu kosztów systemowych przez odbiorców końcowych w krajowym systemie elektroenergetycznym innych niż odbiorcy specjalni, określony w obowiązującej Taryfie OSP [-];
|
SoSJ Taryfa OSP |
stawka jakościowa określona w obowiązującej Taryfie OSP [zł/MWh]
|
b) stawka jakościowa określona w obowiązującej Taryfie OSP [zł/MWh] stosowana wobec odbiorców specjalnych w krajowym systemie elektroenergetycznym:
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
kok Taryfa OSP |
współczynnik udziału w pokrywaniu kosztów systemowych przez odbiorców specjalnych, określony w obowiązującej Taryfie OSP [-];
|
SoSJ Taryfa OSP |
stawka jakościowa określona w obowiązującej Taryfie OSP [zł/MWh]
|
Stawki jakościowe dla Konsumentów z grup taryfowych: G11, G12, G12w, G12r, G12as i R – wyraża się w zł/kWh i oblicza się z dokładnością do czterech miejsc po przecinku.
Inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów prawa, oblicza się, według wzoru:
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
Sop
|
stawkę opłaty przejściowej, wyrażoną w zł/miesiąc,
|
Pi
|
liczba miesięcy,
|
SOZE
|
stawkę opłaty OZE, wyrażoną w zł/MWh,
|
EokOZE
|
ilość energii elektrycznej pobranej i zużytej przez Konsumenta, wyrażoną w kWh,
|
Sok
|
stawkę opłaty kogeneracyjnej, wyrażoną w zł/MWh,
|
EokKOG
|
ilość energii elektrycznej pobranej i zużytej przez Konsumenta, wyrażoną w kWh,
|
Som
|
stawkę opłaty mocowej, wyrażoną w zł/miesiąc,
|
Eom
|
liczba miesięcy.
|
Ak |
współczynnik - dla odbiorcy końcowego innego niż wymienionego w art. 89a ust. 1 pkt 1) ustawy o rynku mocy zasilanego z sieci wysokiego i średniego napięcia oraz sieci niskiego napięcia o mocy umownej większej od 16 kW w wysokości wynikającej z Art. 69 ustawy o rynku mocy.
Dla Konsumenta wymienionego w art. 89a ust. 1 pkt 1) ustawy o rynku mocy oraz odbiorcy zasilanego z sieci niskiego napięcia o mocy umownej do 16 kW włącznie w wysokości równiej 1.
|
- Należności za świadczone usługi dystrybucji energii elektrycznej regulowane będą przez Konsumenta na rachunek bankowy wskazany na fakturze VAT. Za dzień zapłaty uważa się dzień wpływu należności na rachunek bankowy Energa-Operator S.A. Konsument wnosi należności za świadczone usługi dystrybucji energii elektrycznej w wysokości i terminie określonymi w fakturze VAT, przy czym termin nie może być krótszy niż 10 dni od daty wystawienia faktury VAT dla faktur dostarczanych Odbiorcy drogą pocztową lub 7 dni od daty wystawienia faktury VAT dla faktur doręczanych Odbiorcy przez przedstawiciela Energa-Operator S.A., a Energa-Operator S.A. zobowiązany jest dostarczyć Odbiorcy fakturę VAT co najmniej na 7 dni przed terminem płatności. Odbiorca nie ponosi odpowiedzialności za zawinione przez Energa-Operator S.A. opóźnienia w dostarczeniu faktury Odbiorcy.
Energa-Operator S.A. ma prawo, w przypadku opóźnienia w płatnościach, do naliczenia ustawowych odsetek.
- W przypadku nielegalnego pobierania energii elektrycznej, Energa-Operator S.A. może obciążyć Konsumenta nielegalnie pobierającego tę energię, opłatami w wysokości określonej w Taryfie dla usług dystrybucji energii elektrycznej Energa-Operator S.A.
- Świadczenie będzie spełniane poprzez wykorzystanie sieci dystrybucyjnej Energa-Operator S.A. w sposób ciągły, przy zachowaniu obowiązujących, wynikających z przepisów prawa standardów jakościowych obsługi odbiorców i parametrów jakościowych energii elektrycznej.
- Energa-Operator S.A. stosuje następujące procedury reklamacyjne:
a) rozpatruje wnioski i reklamacje w sprawie rozliczeń za świadczone usługi dystrybucji energii elektrycznej i udziela odpowiedzi nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku lub zgłoszenia reklamacji, z wyjątkami wskazanymi w umowie o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej, które są rozpatrywane w terminie 14 dni od zakończenia stosownych kontroli i pomiarów,
b) rozpatruje reklamacje dotyczące kwestii związanych ze wstrzymaniem dostarczania energii elektrycznej dokonanym z inicjatywy Energa-Operator S.A. w terminie 14 dni od jej otrzymania przez Energa-Operator S.A.,
c) rozpatruje reklamacje w zakresie innym niż określono w lit. a) i b) w terminie 30 dni od daty jej otrzymania,
d) przyjmuje przez całą dobę zgłoszenia i reklamacje dotyczące dostarczania energii elektrycznej z sieci dystrybucyjnej.
- Konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia bez podania jakiejkolwiek przyczyny oraz bez ponoszenia kosztów. Aby skorzystać z prawa odstąpienia od umowy konsument musi poinformować Energa-Operator S.A. o odstąpieniu od ww. umowy w drodze jednoznacznego oświadczenia. Konsument może skorzystać ze wzoru formularza odstąpienia od ww. umowy, dostarczonego przed zawarciem tej umowy oraz udostępnionego na stronie internetowej energa-operator.pl. Aby zachować termin do odstąpienia od ww. umowy, wystarczy, aby konsument wysłał informację dotyczącą wykonania przysługującego mu prawa odstąpienia od ww. umowy przed upływem terminu do odstąpienia od ww. umowy.
Skorzystanie z prawa odstąpienia, może spowodować zaprzestanie dostarczania energii do obiektu konsumenta.
Jeżeli konsument zażąda rozpoczęcia świadczenia usług przed upływem terminu do odstąpienia od umowy, będzie on zobowiązany do zapłaty Energa-Operator S.A. kwoty proporcjonalnej do zakresu świadczeń spełnionych do chwili, w której konsument poinformował Energa-Operator S.A. o odstąpieniu od umowy.
- Energa-Operator S.A. podpisała Kodeks Dobrych Praktyk operatorów systemów dystrybucyjnych. Kodeks ten dostępny jest na stronie internetowej energa-operator.pl.
- Umowa o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej zawierana jest na czas nieoznaczony, chyba że konsument wnioskował o wskazanie terminu jej obowiązywania lub jeżeli instalacja jest przyłączona na czas określony. Konsument ma prawo w każdym czasie i bez podania przyczyny do wypowiedzenia ww. umowy, z zachowaniem jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym wypowiedzenie dotarło do Energa-Operator S.A. Konsument może wskazać późniejszy termin rozwiązania umowy.
- Konsument ma możliwość skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń. Informacje dotyczące tych możliwości oraz zasadach dostępu do tych procedur dostępne są w siedzibach oraz na stronach internetowych powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów, organizacji społecznych, do których zadań statutowych należy ochrona konsumentów, Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej oraz pod adresem internetowym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uokik.gov.pl.